Taina Botezului se intampla o singura data in viata si devine o sarbatoare pentru intreaga familie si pentru prietenii apropiati. Botezul este considerat o zi de nastere spirituala, care este mai importanta decat nasterea trupeasca.
Este unul dintre cele sapte sacramente ale Bisericii Ortodoxe, in care credinciosul, prin tripla scufundare a trupului in apa, cu invocarea numelui Sfintei Treimi – Tatal, Fiul si Duhul Sfant, moare de o viata de pacat si renaste prin Duhul Sfant la viata vesnica.
Alegerea nasilor
Conform regulii vechi a Bisericii, in momentul botezului copiilor, doar o singura persoana era considerata necesara – nasa pentru o fata si nasul pentru un baiat. Astazi este posibil sa ai doi nasi. Acestia sunt la fel de responsabili ca si parintii pentru cresterea si educarea ortodoxa a copilului lor. De fapt, ei sunt al doilea parinte.
Uneori, cei mai bogati sunt alesi ca cumetri, in speranta de a primi daruri generoase. Acest lucru este considerat inadmisibil. Nasii nu pot fi copii minori, persoane de religii diferite sau miri. Ei nu trebuie sa fie in pacat nepocait, de aceea nasii trebuie sa-si marturiseasca pacatele inainte de ceremonie.
Cel mai important lucru pe care nasii il pot face pentru fericirea copilului este sa il impartaseasca regulat (spovedania este optionala pana la varsta de sapte ani). Conform traditiei, nasul ii da preotului bani pentru ceremonia de botez si pune masa.
Lucruri importante de luat in considerare
Fiecare biserica are propriul sau mod de a vedea cum sa o faca in mod corespunzator. Prin urmare, este corect sa va intalniti in prealabil cu preotul care va conduce ritualul si sa discutati regulile pe care toata lumea le urmeaza fara exceptie. Acestea ar trebui luate in considerare in cadrul pregatirilor.
Ziua celei de-a doua nasteri
Odata ce nasii au fost alesi, trebuie stabilita ziua botezului. Regulile bisericesti nu specifica varsta exacta la care copiii sunt botezati, dar se crede ca a noua zi de la nastere, sau a 40-a, este de bun augur. Aceasta nu este o regula ferma, asa ca multi parinti isi boteaza copiii mai tarziu, pentru ca bebelusul sa devina mai puternic si mai confortabil cu ritualul. Se stie ca Hristos insusi a fost botezat in ziua a 40-a.
Aceasta traditie are o explicatie foarte lumeasca: intr-adevar, in prima perioada dupa nastere, femeia intampina unele dificultati fiziologice legate de regenerarea corpului. Conform regulilor bisericesti, in aceasta perioada, mama nu poate merge la biserica.
O sedere intr-un loc strain fara mama pentru o perioada lunga de timp va fi stresanta pentru copil. Numai dupa 40 de zile si dupa ce a fost citita rugaciunea permisiva, femeia poate trece pragul bisericii si participa la botez.
Alegerea numelui la botez
Daca un copil la nastere este numit conform calendarului bisericesc, adica in cinstea unuia dintre sfintii comemorati in ziua respectiva, primeste acelasi nume la botez. O alta traditie potrivit careia copilul este numit dupa un sfant care este venerat in mod special in familie, caz in care in ziua botezului copilul primeste un al doilea nume.
In ziua botezului, copilul primeste un al doilea nume. Acest lucru se face in cazul in care, la nastere, copilul primeste un nume secular neortodox. Apoi, este necesar sa se ia in considerare faptul ca unele nume contemporane au forme bisericesti traditionale, de exemplu, Angelica este Angelina, Joanna (sau Jana) este Joanna etc.
In ziua botezului
In ajunul acestui eveniment important, ar trebui sa ne punem la punct din punct de vedere spiritual, sa citim rugaciunile si Evanghelia. In drum spre biserica, evitati discutiile fara rost, glumele si chiar si cuvintele mai grosolane. S-ar putea sa trebuiasca sa asteptati in biserica si sa dati dovada de rabdare crestina.
In pregatirea pentru botez este necesar sa citim rugaciunea „Crezul” de mai multe ori, sa intelegem esenta sa si sa o invatam. Daca nici unul dintre credinciosi nu o stie pe de rost, preotul ar trebui sa o citeasca, iar ceilalti ar trebui sa incerce cu sinceritate sa inteleaga sensul ei. In mod ideal, fiecare crestin ar trebui nu numai sa o stie pe de rost, ci si sa o inteleaga.
Dupa citirea Crezului, incepe botezul propriu-zis (in greaca se numeste „vaptisis” – „scufundare”). Preotul citeste rugaciunile prin care se sfinteste apa din cristelnita. Dupa ce inmoaie o pensula in vasul cu ulei, preotul „unge” apa, apoi partile corpului celui botezat in cruce.
Dupa ungere, preotul boteaza copilul in cristelnita, scufundand-o de trei ori in apa, odata cu rostirea rugaciunii de botez (scufundarea simbolizeaza o sedere de trei zile a lui Hristos in mormant, dupa care a avut loc invierea).
Preotul pune crucea in jurul gatului copilului si cel mai important eveniment – ungerea. Apoi, preotul taie simbolic parul copilului cu o cruce. Ceremonia se incheie cu recitarea de rugaciuni, barbatii fiind condusi in altar, cel mai sfant loc din biserica, in timp ce femeile asculta in fata unei icoane a Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu.
Toti sunt unsi cu acelasi untdelemn
Sacramentul ungerii este un eveniment foarte important, deoarece, la fel ca si botezul, este primit de o persoana o singura data (a doua oara in viata se face ungerea doar cand este hirotonit episcop sau cand se intra intr-un tron, de unde si termenul de „unsi la tron”).
Sfantul mir este un ulei special preparat si consacrat. In Biserica Ortodoxa, smirna se prepara pe baza de ulei de masline, la care se adauga vin alb si multe substante aromatice (aloe, tamaie, petale de trandafir, violete, radacini de mirodenii si rozmarin, nucsoara, uleiuri de trandafir, lamaie si cuisoare etc.). – Sunt aproximativ 40 de ingrediente in total). Abundenta de ingrediente din sfantul mir simbolizeaza numeroasele virtuti crestine.
Mirul este preparat de patriarh in timpul Saptamanii Sfinte. Este sfintita in Joia Mare, iar de acolo este dusa in eparhii de catre episcopi.
Cumparaturi si cadouri pentru botez
Cea mai importanta achizitie este o cruce pe un lant sau pe un snur. Este mai bine sa o cumparati intr-o biserica sau, daca este cumparata dintr-un magazin, sa o aduceti in prealabil pentru consacrare.
La fel ca in vechime, asa este si astazi, un dar minunat si cu siguranta duhovnicesc pentru botezul unui copil este o icoana. Se crede ca protejeaza copilul si ca este patroana acestuia. Icoana este pictata pe o plansa de marimea unui nou-nascut.
Sfantul in cinstea caruia preotul numeste copilul in timpul sacramentului Botezului este reprezentat pe icoana. Bibliile pentru copii, Evangheliile si cartile spirituale sunt, de asemenea, obisnuite.
Un set de botez, care include o camasa si un prosop. Noua camasa alba de botez simbolizeaza culoarea puritatii sufletului, care din momentul botezului este data persoanei. Dantela si tot felul de bijuterii pe vesmantul de botez nu reprezinta o cerinta, ci doar o chestiune de gust parental.
O alta traditie este de a oferi o lingura de argint la botez, mai tarziu aceasta devine prima in viata copilului si se numeste „cadou de dentitie”.
Un suvenir
Botezul este efectuat o data in viata, dupa un timp multi parinti vor dori sa reimprospateze in memorie, „asa cum a fost”, asa ca foarte util aparatul foto sau camera video. Cu toate acestea, este mai bine sa il intrebati in prealabil pe parintele daca exista restrictii privind fotografiile sau inregistrarile video in biserica.
Aspect
Parintii, rudele si prietenii pot fi prezenti in biserica si pot participa la celebrarea botezului. Cu toate acestea, aspectul lor trebuie sa fie pios. Se considera ca barbatii care poarta acoperamant pe cap, haine sport, pantaloni scurti sau camasi cu maneci scurte nu trebuie sa intre in templu. Femeile nu trebuie sa intre in biserica descoperite, purtand pantaloni scurti, fuste sau rochii deasupra genunchilor si maneci scurte.